sâmbătă, 21 februarie 2009

Elevi maghiari de nota zece nu stiu o boaba româneste

Controlul efectuat de Ministerul Educatiei a relevat faptul ca invatamântul gimnazial din Mures, Harghita si Covasna scoate absolventi de 8, 9 si 10, incapabili sa se exprime in limba româna, iar metodica de predare este gresita.

Un control recent, efectuat de o comisie a Ministerului Educatiei, a relevat faptul ca invatamântul gimnazial din judetele Mures, Harghita si Covasna „produce” anual absolventi cu note de 9 si 10, dar care sunt incapabili sa se exprime in limba oficiala a statului. Astfel, urmare acestui control, concluzia principala a comisiei a fost ca metodologia de predare este deficitara.

In urma cu putin timp
, in judetele Mures, Harghita si Covasna s-a incheiat un control al unei echipe de inspectori de specialitate desemnati de catre Ministerul Educatiei. Verificarile au urmarit modul in care este predata limba româna elevilor maghiari din clasele V-VIII. Respectivul control a plecat de la numeroase sesizari, venite in principal din presa, care relevau faptul ca foarte multi elevi maghiari, absolventi ai ciclului gimnazial, nu cunosc, nici macar la nivel minim, limba oficiala a statului ai carui cetateni sunt. In acest sens, in urma controlului respectiv au iesit la iveala o serie intreaga de factori care au facut ca, anual, din scolile din zona respectiva, cu populatie majoritar maghiara, sa iasa serii intregi de absolventi de origine maghiara, cu note de 8, 9 si 10 la limba româna, dar care nu pot nici macar sa sustina o minima conversatie in româneste. In primul rând, inspectorii veniti de la Bucuresti au conchis ca metodica predarii limbii române pentru elevii maghiari e gresita: „Predarea ar trebui sa se axeze pe comunicare, nu neaparat pe stilistica sau lingvistica“, a spus Nicolae Neagu, inspector scolar general al judetului Mures. Am intâlnit copii
maghiari care stiau sa recite «Iarna pe ulita» a lui George Cosbuc, dar care altminteri aveau mari probleme in a vorbi liber româneste. Un alt factor negativ e lipsa profesorilor calificati de limba româna, mai ales in mediul rural, a concluzionat seful Comisiei de control.

Suplinitori necalificati
De remarcat ca si in orasele cu populatie majoritar maghiara, cum sunt Târgul Secuiesc, Odorheiul Secuiesc, Vlahita, Sovata etc., dascalii nu se inghesuie sa ocupe catedrele, motivul pentru care profesorii români refuza se mearga in acea zona fiind o tema care merita analizata mai in profunzime. Din aceasta cauza, s-a ajuns astfel in situatii hilare, cum ar fi aceea ca limba româna sa fie predata, mai ales in mediul rural, de suplinitori necalificati, ei insisi cu mari probleme in a se exprima corect si fluent româneste. Ca atare, au fost identificate situatii in care limba româna se preda exclusiv in ungureste. Cât au invatat româneste elevii acestor pseudodascali, e usor de dedus. Concluziile detaliate ale acestei actiuni de control vor sta la baza elaborarii unui studiu mai amplu, sustin membrii comisiei. Acestea vor conduce la schimbarea metodologiei de predare a limbii romane etnicilor maghiari, cea de pana acum dovedindu-se total ineficienta.